پروژه ستین
منطقه 22 شهرداری تهران واقع در شمال غربی شهر تهران، با 5881 هکتار وسعت (طبق پهنه بندی مصوب سال 1391) به دلیل ویژگی های خاص طبیعی و موقعیت خود در پهنه پایتخت ، به عنوان منطقه ای مستعد قطب گردشگری شناخته شده و چشم انداز آینده آن بر این اساس استوار شده است.
رشد روز افزون جمعیت و تحولات گسترده و دامنه دار اقتصادی و ... بازتابی گسترده در تحولات كالبدی شهر تهران ایجاد نموده است، كه یكی از پیامدهای آن نحوه شكل گیری منطقه۲۲ شهرداری تهران است كه بدون تردید بزرگترین و وسیعترین توسعه شهری متصل به تهران می باشد. این منطقه با مساحت 5881 هكتاروسعت(طبق پهنه بندی مصوب سال 1391)، با هدف رفع كمبودهای خدماتی حوزه غرب تهران و نیز جابجایی بخشی از جمعیت ساكن در بافت های فرسوده تهران مركزی و نیز اسكان بخشی از جمعیت شهر تهران ایجاد شد.
منطقه ۲۲ شهرداری واقع در شمال غرب تهران در ۳۰ سال گذشته تحت پوشش فعالیتهای عمرانی ویژه ای از جهت طرح ریزی و اجرا بوده است و از دهه ۱۳۴۰ عمران این منطقه مورد توجه دست اندركاران و سازندگان شهر تهران قرار داشته است مالكین اولیه این اراضی خانواده فرمانفرمایان وفیروزگر بوده اند. پس از تصویب طرح جامع شهر تهران این منطقه بنام یك شهر جدید تعریف و حوزه آن در دهه ۱۳۵۰ بنام شهر جدید كن به وسیله مهندسین مشاور فرمانفرمایان و همكاران طراحی شده است.
در طول سالهای ۴۹ تا ۵۸ حدود ۲۰ درصد از اراضی این منطقه تفكیك شد و مالكین جزئی پیدا كرد و بقیه اراضی به قطعات بزرگ (۱۰۰۰ مترمربع به بالا) تقسیم شد . پس از پیروزی انقلاب اسلامی اراضی فرمانفرمایان و فیروزگر ملی اعلام شد و تعدادی از آنها به سازمان زمین شهری واگذار گردید و حدود ۵۰۰ هكتار از این زمینها توسط ایت ا… ملاعلی كنی كه از زمان قاجار مالك این زمین ها بودند بصورت موقوفه درآمد . در طول جنگ تحمیلی ایران و عراق بعلت در درسترس بودن اراضی این منطقه ، ۲۵% ار اراضی توسط نیروهای مسلح جهت ساخت و ساز پادگانهای نظامی مورد استفاده قرار گرفت و در قسمتی از این اراضی نیز تعاونیهای مسكن شروع به شهرك سازی كردند پس از مواجه شدن مسئولین با مشكلات شهر تهران و دستیابی به این نتیجه كه می توان این منطقه از شهر را به منطقه ای مطابق با الگوهای شهر نشینی تبدیل نمود و با توجه به امكان گسترش شهر تهران در منطقه ۲۲ كه در طرح جامع تهران نیز پیش بینی شده بود شهرداری تهران بر آن شد تا اراضی شمال غرب تهران را به محدوده خدماتی شهر تهران الحاق نماید و بر این اساس تهیه طرح تفصیلی منطقه ۲۲ بنا به توصیه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۱۳۷۰ با هدف احیای مفاهیم از دست رفته شهرسازی چون هویت، خوانا بودن محیط جهت یابی و مكان یابی فضاهای مناسب شهری در دستور كار مهندسین مشاور باوند قرار گرفت. در سال ۱۳۷۳ مطالعات تهیه شده توسط مشاور باوند با عنوان طرح تفصیلی منطقه ۲۲ تصویب شد. پس از تصویب طرح تفصیلی، زمینه اجرای آن با مسائل مختلفی همراه گردید كه بنا به ضرورتهای موجود مجدداً توسط مهندسین مشاور باوند و آرمان شهر بازنگری و طرح تفصیلی جدید در سال ۱۳۷۸، به تصویب كمیسیون ماده ۵ رسید و سرانجام پس از سالها تلاش و مطالعات، طرح تفصیلی منطقه ۲۲ تهران در تاریخ ۸/۶/۷۹ توسط كمیسیون ماده ۵ ابلاغ و شهرداری منطقه ۲۲ فعالیت رسمی خود را آغاز نمود. منطقه ۲۲ در سطح تهران و فرا شهری قابلیت دسترسی بی نظیری دارد. دسترسی های مهم منطقه، آزاد راه تهران-كرج و بزرگراه تهران-شمال می باشد كه آزاد راه در حال احداث تهران-شمال به عنوان شریان اصلی شمال به جنوب كشور، مسیر اصلی رفت و آمد است. منطقه۲۲ آخرین امید شهر تهران برای ایجاد الگوی مناسب و بهینه زندگی شهری است. این منطقه كه بنابر ضوابط طرح جامع جزو گسترش پیوسته شهر است هم اكنون به جز شهرك های پراكنده و تأسیسات و ساختمانهای ورزشگاه آزادی و جنگل چیتگر خالی از ساخت و ساز شهری است.جمعیت این منطقه براساس سرشماری سال ۱۳۹۰ ایران، ۱۲۸٬۹۵۸ نفر (۳۸٬۱۰۶ خانوار) شامل ۶۵٬۴۷۶ مرد و ۶۳٬۴۸۲ زن میباشد. طرح توسعه منطقه ۲۲ با ابلاغ طرح جامع تهران (مصوب ۱۳۷۰) به شهرداری تهران رسمیت كامل یافته است و بر اساس سیاستگذاری شورای نظارت بر گسترش شهر تهران و كلیات طرح جامع (حفظ و ساماندهی) منطقه ۲۲ باید تمامی كمبودهای خدماتی در مقیاس حوزه غرب تهران را در خود جای دهد .
دسترسی هامنطقه ۲۲ به وسیله راه های اصلی احاطه شده است، آزادراه شهید فهمیده (تهران - کرج) در جنوب، بزرگراه شهید خرازی در شمال، بزرگراه آزادگان در غرب و همچنین بزرگراه شهید همدانی در میانه این منطقه،امکان تردد های پر حجم روزانه بین شهری و بین استانی را فراهم می کنند، رشد روزافزون ساخت و ساز ها و آینده تجاری-تفریحی این منطقه اقتضا می کند که این چنین دسترسی هایی را در خود و در کنار خود جای دهد. گذشته از محورهای مواصلاتی عادی و مخصوص خودرو، قطار بین شهری تهران - کرج - گلشهر - هشتگرد نیز به موازات بزرگراه تهران - کرج از جنوب منطقه ۲۲ می گذرد، این خط راه آهن در محدوده منطقه 22 دارای چهار ایستگاه استادیوم آزادی، پارک چیتگر، ایران خودرو و وردآورد می باشد و امکان عبور و مرور بدون ترافیک و در بالاترین حجم ممکنه را بین کلانشهرهای کرج و تهران فراهم می سازد.
گستره فضای سبز
منطقه ۲۲ از ابتدا به عنوان ریه تنفسی تهران در نظر گرفته و معرفی شده است، در دوره های مختلف مدیریتی شهرداری تهران، توجه به حفظ و ارتقای کیفیت و کمیت فضای سبز منطقه ۲۲ یکی از برنامه های اصلی درباره این منطقه از کلانشهر تهران بوده است، این مهم در دسترس نبود مگر با وجود مبناهای طبیعی در این منطقه. پارک جنگلی چیتگر، مجموعه باغ ملی گیاه شناسی، پارک جنگلی لتمال کن و پارک جنگلی خرگوش دره از جمله این پتانسیل ها هستند، البته فضای سبز شهری دست ساخته ای نیز در این منطقه وجود دارد مانند پارک های میادین و مهمترین آن فضای سبز در حوالی دریاچه چیتگر است که در کنار برجهای مجلل این منطقه مانند برج های لکسون و آرتمیس نشان دهنده دقت شهرداری بر روی فضاهای سبز شهری است.
اماکن شاخص
هر ساختار شهری ماندگار و در حال پیشرفت نیاز به هویت و بافت مشخص و منحصر به فرد خود دارد، گرچه این هویت، جزئی از کل محسوب می گردد،اما همواره نیاز به تفکیک ماهوی و بصری آن از دیگر نقاط یک شهر احساس می شود. از این جهت منطقه ۲۲ را می توان یکی از مناطقی دانست که با وجود ساختار جوان خود و در ایتدای راه، دارای عناصری است که هویت آن را تشکیل می دهند. جدای از ماهیت تجاری - مسکونی منطقه، این بخش از تهران مکان های شاخصی را در خود جای داده است که هر یک به تنهایی می توانند هویت یک شهر را تحت تاثیر خود قرار دهند.
مهمترین بناهای این منطقه را می توان به مجموعه های زیر اشاره نمود:
مجموعه فرهنگی ورزشی آزادیمجموعه تفریحی آبشار تهراندریاچه شهدای خلیج فارسبوستان جوانمردانمجموعه تجاری اداری لکسونمجموعه تجاری اداری آرتمیسمجموعه تجاری اداری تفریحی ایران مالمجموعه تجاری اداری بام لندمجموعه تجاری تفریحی هزار و یک شهر